Het is een opwinding, de dag dat je nieuwe website live gaat. Je vernieuwt de pagina en voila – waar je al weken aan werkt, is out in the open.

In dat euforische moment, denk je vast niet aan alles dat fout kan gaan. Je hebt tenslotte een robuuste website laten bouwen en alles is shiny en new.

Maar wat als er iets gebeurt zonder dat het uw schuld is? Wordt een plug-in niet correct bijgewerkt of wordt u gehackt? En wat gebeurt er als het bedrijf de komende 12 maanden groeit en de website moet worden bijgehouden?

Het hebben van een website zonder onderhoudscontract is hetzelfde als autorijden zonder verzekering. Je kan hopen op het beste, maar je neemt een ontzettend risico. Immers; de digitale vergelijking van kleine deukjes en kapotte buitenspiegels hebben een impact die snel commerciële implicaties kunnen hebben – mensen houden er niet van om producten aan te schaffen van (of hun persoonlijke informatie te geven aan) onbetrouwbare websites met problemen. Ze klikken op de knop ‘Vorige’ en je hoort mogelijk niet meer van ze. Met andere woorden, een niet functionerende website heeft een directe verhouding met niet-verkopen (Conversies).

Hier zijn enkele belangrijke zaken die u continu moet monitoren. Wanneer dit niet gebeurt kunt u zich in een positie begeven welke uw conversies en klant-gegevens in gevaar brengen:

Cybersecurity

Elke site is kwetsbaar voor cyberaanvallen, of het nu mensen zijn die uw gegevens stelen, uw website gebruiken als een spam-proxy of een Denial of Service-aanval (DDoS) starten. Bovendien heeft u verplichtingen als het gaat om het beschermen van klant- en werknemersinformatie. Ieder beveiligingsrisico kan hoofdpijn veroorzaken 😉

Maak niet de fout om te denken dat een cyberaanval u niet zal overkomen, want de operationele en reputatieschade wegen ruimschoots op tegen de extra kosten om ervoor te zorgen dat de site veilig is.

Regelmatige updates

Websites die niet de nieuwste versie van het Content Management Systeem (CMS) gebruiken en hun plug-ins niet bijwerken, zijn gemakkelijke prooien voor hackers, het is dus belangrijk dat u alles up-to-date houdt!

Back-ups

Een essentieel onderdeel van website-onderhoud is het bijhouden van back-ups, wanneer er problemen optreden (zoals een beveiligingsrisico) kan er altijd teruggeschakeld worden naar een eerder moment zodat de problemen relatief snel opgelost kunnen worden. Elk uur een back-up maken is absoluut de beste manier van werken, ook al klinkt dat wel erg frequent.

Wanneer u rekening houdt met het financiële effect van downtime (en de kosten van het herontwikkelen van een gehackte website), is het bijhouden van regelmatige back-ups geen overbodige luxe.

Uw nieuwe website moet u een voorsprong op de concurrentie geven – verspil die kans niet!

Zodra uw nieuwe website live is, zullen uw concurrenten zien wat u van plan bent. En zij zullen op hun beurt werken om het initiatief te nemen en uw voorsprong te overtroeven.

Daarom moet uw website toekomstgericht zijn om aan veranderende behoeften van klanten en de markt te voldoen. De meeste hiervan zijn kleine of middelgrote veranderingen waarvoor geen hele nieuwe site nodig is; het gaat vaak om bepalen wat u moet uitvoeren om uw ROI te maximaliseren. Dat betekent dat je de beschikbaarheid nodig hebt van ontwerp- en ontwikkelingscapaciteit om aanpassingen door te voeren, zodat je continu kunt blijven optimaliseren.

Naast bovenstaande beveiligingsrisico’s kan de kwaliteit van de gebruikerservaring verslechteren als uw systemen en functies verouderd raken. Plug-ins die niet werken, maken uw site bijvoorbeeld frustrerend om te gebruiken, wat kan leiden tot hoge bounce-percentages en de welbekende verlaten winkelwagentjes. Defecte formulieren zorgen ervoor dat u de mogelijkheden voor gegevensbewaring en conversie verliest. Problemen bij het laden van uw website leiden tot hoge bouncepercentages en kunnen van invloed zijn op uw Google-ranking (aangezien sitesnelheid een factor bij Zoekmachine Optimalisatie (SEO) is).

Met website-onderhoud is er een duidelijke kosten-batenanalyse

Het onderhoud van de website is niet duur en het helpt u om uw ROI te maximaliseren. Budgetteer het dus als onderdeel van het gehele project. U zult er de vruchten van plukken 🙂

Meer weten over website ontwikkeling en het onderhouden van websites? Neem contact op voor meer informatie met betrekking tot opties en prijzen. Wij adviseren u graag!