Ik ga dit aftrappen met een cliché dat je waarschijnlijk tientallen keren eerder hebt gehoord: een ketting is net zo sterk als zijn zwakste schakel. Je weet natuurlijk wat dat betekent. Als je bedrijf niet de gewenste vooruitgang boekt, wat dan als de zwakke schakel niet uw verkoopafdeling of het marketingteam is? Wat als het het enige teamlid is dat niemand ooit vermoedde – de website?

Alleen omdat de website ergens online staat, neemt iedereen aan dat hun website hard werkt en zijn geld terugverdiend. Maar is dat wel zo?

Om een idee te krijgen hoe goed jouw website is, stel jezelf dan de volgende vragen en geef bij elk positieve antwoord een punt. We zullen ze aan het eind van deze blog bij elkaar optellen 🙂


Is je website mobielvriendelijk?

We hebben al meer dan 10 jaar smartphones. Iets meer dan 70% van alle mensen die op het internet surfen doet dat tegenwoordig op hun mobiele telefoon. Als het ontwerp van je website zich niet aanpast aan de schermgrootte van je klant, voelt je bedrijf al meteen verouderd. Zo simpel is het.

Ziet je website er goed uit?

Onderschat nooit het belang van uiterlijk. Je website moet niet alleen afstemmen met de huisstijl, afbeeldingen, lettertypes en dergelijke van je merk, maar moet ook goed zijn ontworpen – omdat goed ontworpen websites de moeite waard zijn om te blijven hangen en dus veel langere sessies opleveren.

Wordt de website makkelijk gevonden?

Je kan de mooiste website hebben, maar als je niet in de zoekresultaten te vinden bent, zal daar nooit iemand wat van zien. Je kunt Google Search Console gebruiken om er zeker van te zijn dat je je sitemap hebt toegevoegd en om je website te monitoren.

Is je website geoptimaliseerd?

Als je in Google Analytics hoge bouncepercentages of een laag aantal conversies ziet, is de content van je website waarschijnlijk niet relevant voor je potentiële klant. Je doet er goed aan om minimaal zoiets als Google Analytics (of een andere trackingtool te gebruiken wil je kunnen inzien welke pagina’s aandacht vereisen.

Is je website snel?

Uiteraard is het onmogelijk om de internetsnelheid van je bezoeker te manipuleren. Maar er zijn veel mogelijkheden die je wél kunt doen – zoals samenvoegen van JS/CSS bestanden, een caching tool gebruiken, afbeeldingen optimaliseren – om er zeker van te zijn dat je website zo snel mogelijk laadt. Als je niet goed weet hoe je snel je website laadt, kun je deze tool gebruiken.

Is je website actueel?

De kans is groot dat in de afgelopen jaren je bedrijf is veranderd. Wellicht heb je je focus verlegd, je brand bijgewerkt, ben je iets ‘volwassener’ geworden. Zijn deze veranderingen terug te zien op je website? Zo niet, dan is je website verouderd. Je laat je bezoekers zien wie je was, niet wie je nu bent.

Wij hebben daar een gezegde over, namelijk:
The cost of doing nothing = the cost of lost opportunity. 

Doe je niets aan je website, dan mis je daardoor opportunities en dus wellicht klanten.

Is je website veilig?

Websitebeveiliging is veel meer dan het verkrijgen van een verplicht SSL-certificaat. Het strekt zich uit tot de code, plug-ins, formulieren en hoe je gegevens opvraagt en opslaat. Honderden websites worden elke dag gehackt of aangevallen. Met het hebben van een site die onveilig is, riskeer je de reputatie van je bedrijf en het vertrouwen van je klanten.

Is je website afgestemd op je bedrijf?

Deze is een biggie. Je website kan al het bovenstaande bevatten en nog steeds niet zijn potential behalen, simpelweg omdat je niet aan alles hebt gedacht wat het voor je zou kunnen doen. Zoals wij vaker roepen: je website moet voor je werken. Je website zou je hele bedrijf efficiënter moeten maken door al je bedrijfsprocessen te automatiseren en te integreren met backoffice-systemen.

Dus… hoe heeft jouw website gescoord?

1 tot 3 punten

Yikes! Jouw bedrijf zou dus goed kunnen profiteren van een nieuwe website. Gauw met de grond gelijk maken en iets bouwen wat aansluit op jouw behoeften. Tear it down! 

4 tot 5 punten

Eerlijk, je website laat waarschijnlijk je bedrijf in de steek. Wanneer er budget beschikbaar komt zou een redesign geen overbodige luxe zijn. Daar kunnen wij bij helpen.

6 tot 8 punten

Gaaf! Vergeet alsjeblieft niet om daar bovenop te blijven zitten. Je website optimaliseren en actueel te houden is een constante taak.

Als je een nieuwe website overweegt, houdt dan onze blog in de gaten. De volgende keer gaan we het hebben over de voorbereiding op een redesign van een website en hoe we er het maximale uit kunnen halen.

Nog vragen? Stel ze gerust.

Ook een website die converteert?

Jij wilt meer resultaat online. Wij zorgen daarvoor. Dan hoef je nog maar één ding te doen: Contact met ons opnemen! Bel ons, gebruik het formulier of WhatsApp. Wij antwoorden binnen 24 uur.

Contactgegevens

De Rotterdam – toren Oost – 26ste etage
Wilhelminakade 147
3072AP Rotterdam
+31 85 047 1569
info@flexwebdiensten.nl

Plan een adviesgesprek

Maak gebruik van onze gratis strategiesessie.