Wat verwachten internetbureau's van een briefing?

Vorige keer schreven wij een blog over hoe je website je wellicht in de steek zou laten. Deze keer gaan we het hebben over de volgende stap in de juiste richting: het briefen van een internetbureau over het maken van een nieuwe. 

Voordat ze een effectief voorstel kunnen opstellen, stelt elk fatsoenlijk bureau een aantal vragen om uit te zoeken wat je exact nodig hebt. Dat doen wij in ieder geval wél. Als je met enkele bureau’s in gesprek bent en op zoek bent naar verschillende benaderingen, zal je merken dat je steeds dezelfde vragen beantwoordt. Ons advies is daarom dat je van te voren wat dingen op papier zet. Op die manier weet iedereen waar hij/zij staat en begint iedereen vanaf dezelfde plek.


Wat verwachten wij van een briefing?

1. Vertel ons wat meer over jezelf en het bedrijf

We doen dit niet alleen om beleefd te zijn. Wanneer wij weten in welke sector je actief bent, hoe lang je al bestaat, wie je klanten zijn en wat zij van jouw bedrijf vinden, laat dit ons weten wat jij precies nodig hebt. Omzet en omvang van je bedrijf zijn ook essentiële stukjes informatie – een bedrijf van €100K ziet er anders uit, handelt anders en praat anders dan een bedrijf van €1M. Een internetbureau moet weten wie je bent.

2. Evalueer je huidige website

Als je al een website hebt is het handig om te weten waarom je deze wilt verbeteren. Vertel ons over het verkeer en het aantal leads. Waar komen je bezoekers vandaan? Hoe bekijken ze de website en hoe lang blijven ze rondhangen? Wat vind je nog steeds sterk en waar schiet het tekort? Wees duidelijk over dingen die je op je huidige website niet hebt, waarvan jij denkt dat de nieuwe website wél zou moeten hebben.

3. Definieer het doel van de nieuwe website

Het is verrassend hoeveel klanten hiermee worstelen. Iedereen weet dat ze een website moeten hebben, maar niet iedereen denkt na over waarom dat nodig is. Dus, wat is de rol van je website? Moet het producten verkopen, jouw persoonlijke verhaal vertellen, aanbiedingen promoten of je diensten uitleggen? Als je geen idee hebt wat je met je website wilt bereiken, hoe ga je dan een voorstel beoordelen? En hoe weet je dan dat je website doet wat het moet doen?

4. Wat is je budget?

We proberen je niet te misleiden om uiterst geheime informatie te lekken. Een website is geen off-the-shelf product. Er zijn meerdere manieren om een website te ontwikkelen die aan je behoeften voldoet. Als jij weet hoeveel geld er in de pot zit, kunnen bureau’s zich richten op de beste oplossingen binnen jouw budget.

5. Wat valt er allemaal binnen dat budget?

‘Maak een website’ kan veel dingen betekenen voor verschillende soorten bureaus. Wees dus duidelijk – is het budget alleen voor de fysieke bouw of is het ook voor het maken van enige of alle content? Denk na over wie de content schrijft en waar de afbeeldingen vandaan komen. Is er in dat budget ook een bedrag gereserveerd voor support en onderhoud? Als je bijvoorbeeld maandelijkse blogs wilt, wie schrijft en uploadt deze? Tot slot, hoe zit het met marketing – hoe weten mensen straks dat je nieuwe website überhaupt online staat?

6. Laat ons zien wat je mooi vindt

Het bouwen van een website is zoals elke creatieve inspanning. Het begint met een leeg vel papier en kan alle kanten op gaan. Het is de moeite waard om een paar voorbeelden te geven van websites die je inspireren, dit biedt een beetje context en vergroot de kans dat je een voorstel terugkrijgt waar jij blij van wordt!

Dit is natuurlijk geen uitputtende lijst van alles wat een internetbureau moet weten. Goede bureau’s hebben ook hun eigen vragen (dat is een manier om te weten of ze goed zijn). Maar als je van tevoren aan deze punten denkt, ga je niet onvoorbereid de gesprekken aan. Dit betekent dat de bureau’s waarmee je praat minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar antwoorden en meer tijd aan het beantwoorden van je vragen en het meedenken met creatieve ideeën.

Nog vragen? Stel ze gerust.

Ook een website die converteert?

Jij wilt meer resultaat online. Wij zorgen daarvoor. Dan hoef je nog maar één ding te doen: Contact met ons opnemen! Bel ons, gebruik het formulier of WhatsApp. Wij antwoorden binnen 24 uur.

Contactgegevens

De Rotterdam – toren Oost – 26ste etage
Wilhelminakade 147
3072AP Rotterdam
+31 85 047 1569
info@flexwebdiensten.nl

Plan een adviesgesprek

Maak gebruik van onze gratis strategiesessie.